YOGAKLASSER

JIVAMUKTI YOGA

Jivamukti Yoga er en egen yogametode som ble grunnlagt av Sharon Gannon og David Life i New York i 1984. Navnet ‘Jivamukti’ betyr frigjøring av sjelen i levende live. Jivamukti Yoga er en av de ni uoffisielt godkjente Hatha Yoga- metodene. (De andre åtte er: Ashtanga, Iyengar, Bikram, Viniyoga, Sivananda, Intergral, Kripalu og Kundalini.) Hatha Yoga er en type yoga som oppnås ved bruk av stor kraft og fysisk innsats – en fysisk praksis med et spirituelt mål.
Hovedfokus i en Jivamuktiklasse er de fysiske yoga øvelsene (asanas).

Andre viktige komponenter er fokus på en ikke-voldelig livsstil (ahimsa), intensjon (bhakti), meditasjon, utvikling av evnen til å lytte ved hjelp av musikk (nada yoga), chanting på Sanskrit og studie av de skriftlige yogakildene.
Jivamukti er en fysisk utfordrende og intellektuelt stimulerende praksis som vil lede til spirituell bevissthet. De enkelte yogastillingene settes sammen i flytende serier ved hjelp av pusten (vinyasa). Dette kombineres med chanting, oppløftende musikk og meditasjon.

Jivamukti Open
Enten du er nybegynner eller en mer erfaren yogi, er du hjertelig velkommen til Jivamukti Open-klasse, da denne klassen er åpen for utøvere på alle nivåer (derav navnet…) Du praktiserer i ditt eget tempo, etter lærerens muntlige instruksjoner samt ’hands on’-justeringer.

En typisk Open-klasse omfatter de fem prinsippene for Jivamukti Yoga: Shastra (skrift), Bhakti (hengivenhet), Ahimsa (godhet), Nada (musikk) og Dhyana (meditasjon). Det presenteres klassisk yogalærdom som er relevant for livet både på og utenfor matten, inspirert av ”Månedens Fokus”, med chanting, bevissthet på pusten, flytende Vinyasa- sekvenser, hands on -justeringer, avspenning og meditasjon. Timene består av 14 poeng (asanas, meditasjon og spirituell lærdom) i sekvenser kreativt designet av instruktøren. Oppløftende og variert musikk spiller en vesentlig rolle: En blaning av indiske ragas, global trance, hip-hop, podcaster, George Harrison, Sting, Krishna Das, Donna de Lory, Michael Franti, Bill Laswell, Alice Coltrane og Mozart…

Klassen heter «Open» fordi den er åpen og passer til alle nivåer. Nybegynnere bør merke seg at det ikke vil bli gitt detaljerte instruksjoner for de fysiske stillingene. Lengden av en Open-klasse kan variere, så vennligst sjekk timeplanen nøye på forhånd.


Open Medium
Denne timen inneholder alle de viktigste elementene i en klassisk Jivamukti Open-time (se ovenfor), men med den forskjellen at vanskelighetsgraden er noe redusert og tempoet er lavere.

Dette betyr at den er perfekt for alle som ønsker å komme videre steg-for-steg fra Basic- og andre nybegynnertimer til mer avanserte timer. Det blir en dyp utforsking av spennende yogasekvenser som i en vanlig Open-time, men med grundigere forklaringer fra instruktøren. Det legges stor vekt på balanse, opp-ned-stillinger og ulike måter å modifisere mer avanserte øvelser på.

Målet er at du skal forlate klassen med følelsen av at du har oppnådd noe, og at du kanskje gjorde mer enn du trodde du kunne…


Open Light
NB! Denne timen erstatter tidligere Klassisk Flow på timeplanen. Passer for alle, uansett alder og fysisk form.

Denne timen inneholder de samme elementene som vanlig Open og Open Medium, men tempoet og vanskelighetsgraden her er enda lavere. Litt mindre flyt og stillinger som de aller fleste kan utføre, samt at det vil bli vist ulike måter å modifisere øvelsene på.

Passer godt for de som ikke er ute etter den store treningseffekten, og som heller ønsker mer fokus på avspenning og restitusjon av kropp og sinn. Rolig stemning og rolig musikk hjelper til med å sette den rette stemningen. Minimum 15 minutters avspenning på slutten av timen.


Jivamukti Spiritual Warrior
Spiritual Warrior- klassene er designet for travle mennesker som bare har én time til rådighet. Klassen er rask og forfriskende, og er absolutt en «kom-i-form-time”.

Klassen er bygget opp som en fast sekvens med lik rekkefølge instruert i en Vinyasa (flyt) -stil. Det er en komplett og fullt balansert klasse som inkluderer oppvarming, chanting, intensjon, solhilsener, stående stillinger, bakoverbøyninger, foroverbøyninger, twister, opp-ned-stillinger, meditasjon og avspenning.

Instruktøren fokuserer på å holde tempoet og stopper ikke opp for å gi spirituelle prinsipper. Siden asana- sekvensen alltid er den samme, vil studenten plukke den opp og bli kjent med den ganske raskt etter bare et par klasser.
Spiritual Warrior anbefales for middels til erfarne studenter, selv om nybegynnere og hvem som helst med sans for eventyr er velkommen! Spiritual Warrior –klassene varer én klokketime (60 minutter).

Jivamukti Fundamentals
Hver Jivamukti Fundamentals- klasse er en del av et fireukers grunnleggende kurs som utforsker et nytt tema hver uke:

Uke en: Stående stillinger
Uke to: Foroverbøyninger
Uke tre: Bakoverbøyninger
Uke fire: Opp-ned-stillinger, meditasjon og ’sette-alt-sammen’

I Fundamentals-timene er hovedfokus på korrekt posisjonering av kroppen i de ulike stillingene. Du lærer riktig utførelse av de fysiske yogaøvelsene (asanas) samt hvordan bruke hjelpemidler som blokker, belter og lignende. Fundamentals gir den underliggende strukturen for å hjelpe en student til etter hvert å kunne gå over til mer avanserte klasser som Open og Spiritual Warrior på en trygg måte. Nybegynnere oppfordres til å ta alle fire ukene minst én gang før de går over på andre timer. Middels og mer erfarne studenter vil også dra nytte av å utforske yogateknikkene som presenteres i disse klassene.

Denne klassen er spesielt godt egnet for nybegynnere, men er åpen for alle nivåer. Lengden av en Fundamentals-klasse kan variere, så vennligst sjekk timeplanen nøye på forhånd.


Jivamukti Beginner Vinyasa
Beginner Vinyasa- klassene er utformet for å lære studentene de grunnleggende prinsippene om hvordan en Vinyasa (flyt)-praksis fungerer. Vinyasa er en metode for å praktisere asana (fysiske stillinger), hvor disse blir presentert i rekkefølge i en sekvens og hvor hver stilling flyter over i den neste. Hovedfokus i praksisen er på å prøve knytte pusten og en åndelig intensjon sammen med bevegelsene. Klassen følger en fast rekkefølge av stillinger, men er presentert på en langsommere og mer avslappet måte enn i Spiritual Warrior- klassen.

Beginner Vinyasa er en god overgang for en nybegynner fra de grunnleggende Basic-timene til de mer utfordrende Spiritual Warrior og Open.

Denne klassen er egnet for nybegynnere, men åpen for alle nivåer. Lengden av en Beginner Vinyasa-klasse kan variere, så vennligst sjekk timeplanen nøye på forhånd.


Jivamukti Restorative
Jivamukti Restorative byr på fysisk, mentalt og emosjonelt velvære ved hjelp av rekvisitter som tepper, bolstere, belter og blokker. Bruken av disse hjelpemidlene gjør det lettere å være i stillingene over tid mens kroppen stimuleres, avspennes og kalibreres.

Restorative yoga gir en dyp helende effekt på kropp og sinn. Det er spesielt nyttig når du trenger å motarbeide trøtthet og stress som følge av andre daglige aktiviteter.

Rolig musikk og rolige omgivelser vil tillate deg å slappe helt av mens du tilbringer litt kvalitetstid bare med deg selv (og de andre i rommet).


Meditasjon/ Satsang/ Kirtan

Gratis. Alle er hjertelig velkomne. Krever ingen forkunnskaper.

Mellom 20 og 60 minutter ledet meditasjon, satsang eller kirtan. Når det er Satsang kan man stille spørsmål om for eksempel yogafilosofi, eller å ta opp andre inspirerende temaer. Kirtan betyr å synge mantra og vers på sanskrit, ofte akkompagnert av harmonium eller annen levende musikk. Tema og lærer vil variere, se nærmere program for mer info.

ASHTANGA YOGA

Ashtanga Yoga er en kraftfull yogapraksis som styrker, øker fleksibilitet og gir klarhet i kropp og sinn. Det er et velkjent, gammelt system som er blitt videreført og formidlet av Sri K. Pattabhi Jois (1915-2009). Metoden er basert på vinyasa- (flyt) prinsippet hvor pust og bevegelse synkroniseres og skaper flyt fra en øvelse til neste. Det eksisterer 6 serier hvor hver serie har stillinger som er satt sammen i en fast rekkefølge. Hos oss tar vi utgangspunkt i første serien som renser og balanserer kroppen.

Ordet Ashtanga kommer fra «ashto» som betyr 8 på sanskrit. Patanjalis Yoga Sutras (2500 f.k) gir en beskrivelse av Ashtanga-metoden hvor det er 8 grener som leder oss mot et høyere mål; Samadhi – en tilstand av opplysthet. De åtte grenene er: Yama; etiske retningslinjer, Niyama; leveregler, Asana; fysiske stillinger, Pranayama; pusteteknikker, Pratyahara; tilbaketrekking av sansene, Dharana; konsentrasjon, Dhyana; meditasjon og Samadhi; høyeste form for bevissthet.

Vi har ashtanga-timer som passer alle nivå.

Ashtanga 1
En time for nybegynnere, men også for dem som ønsker å fordype seg litt.

Vi tar utgangspunkt i første del av serien. Solhilsen A og B, deretter alle stående og noen sittende før vi går inn i den avsluttende delen og avspenning. Vi går nøye gjennom pusteteknikk, og øver på vinyasa-prinsippet hvor vi synkroniserer pust og bevegelse. Tempoet er moderat.


Ashtanga 2
En time for dem som har gjort noe yoga før, og er kjent med vinyasa-prinsippet hvor vi synkroniserer pust og bevegelse. Vi tar for oss flere av de sittende stillingene, med vinyasa mellom hver side, frem til Navasana. På denne timen raffinerer vi synkroniseringen mellom pust og bevegelse. Tempoet er noe høyere enn på Ashtanga 1.

Ashtanga ledet Primary
Vi går gjennom hele første serien, med mindre fokus på teknikk, og mer fokus på meditasjon i bevegelse. Forholdsvis raskt tempo. Passer for viderekomne.


Mysore
Den tradisjonelle måten å praktisere Ashtanga.

Her kommer hver enkelt når det passer innenfor tidsrommet som er satt opp på timeplanen. I stillhet ruller man ut matten, og gjør egenpraksis så langt ut i serien man er kommet, med tilpasset veiledning og justeringer fra læreren. Tempoet styrer man selv. På denne måten utvikler man sin personlige praksis. Dette er en time for alle. Man trenger ikke å kunne hele serien for å delta, alle er velkommen. Informer læreren om du er ny. Læreren vil da lære deg pusteteknikk og de første stillingene i serien. Det er lov å spørre underveis.

ANDRE KLASSER

Class for Busy People
En kortere og dynamisk time for de med dårlig tid! Passer for de som har gjort noe yoga før, da det ikke blir gitt grundige instruksjoner til stillingene.


Vinyasa Yoga
En dynamisk og utfordrende time for deg som har gjort noe yoga tidligere. Ved å synkronisere pust og bevegelse flyter du sømløst fra en stilling til den neste. Man vender sansene inn og lytter til pusten. Pusten guider deg gjennom kreative sekvenser hvor du etter hvert blir fysisk og mentalt forberedt på mer avanserte stillinger. Avslutter timen med meditasjon og avspenning.


Yin Yoga
En meditativ, terapeutisk og veldig rolig yogaklasse hvor hver øvelse holdes over lang tid for å påvirke kroppens muskler, ledd, ligamenter og bindevev til å bli mykere og samtidig for å skape styrke i leddene. Det blir lettere å gi slipp på spenninger og du vil få mer energi.

Yin Yoga er basert på kinesisk tradisjon og bygger på en egen forståelse av naturen, de fem elementer og samspillet mellom disse.

Passer veldig godt for de som ønsker å jobbe dypt, men i et rolig tempo, og er også perfekt som et supplement til mer aktive yogaformer.


Restorative Yoga
I Restorative Yoga bruker man bolstere (store puter), tepper og blokker som hjelpemidler for å støtte kroppen og for å holde stillingene over lengre tid – for maksimal avspenning og velvære.

De positive effektene av dette er mange, og restorative yoga kan gi bedre søvn, virke stress- og angstdempende, minske ryggproblemer, forbedre immunforsvar, minske plager i forbindelse m/overgangsalder osv.


Restore & Renew
En rolig og avslappende time som passer for alle. Vi starter med oppvarming hvor vi bruker noe flytteknikk og går så over til enkelte stående stillinger for å styrke og bedre balansen. Deretter tar vi tempoet ned enda noen hakk og går over til mer restituerende og avspennende stillinger på gulvet. Timen  avsluttes med en god og lang avspenning.

Yoga & Meditation
En rolig time som reduserer stress. Første del av timen gjør vi asanas (stillinger) som forbereder kropp og sinn til å sitte i total stillhet over en periode uten å bli preget av tanker, behov eller ytre påvirkninger. Man finner etterhvert en god sittestilling og gjør oss klar for meditasjonsdelen som varer i ca 20 min. Repetisjon av mantras og bruk av bønnekjeder (japa mala) øker konsentrasjonen og gjør meditasjon lettere tilgjengelig for et urolig sinn. Avslutter med avspenning.


Yoga & Philosophy
Denne klassen er ikke veldig dynamisk, men likevel utfordrende nok. Vi vil trekke inspirasjon fra yogaskrifter og myter fra yogatradisjonen for å innse hvem vi er hinsides sinnet og intellektet. Klassen undervises på engelsk.


Senior Yoga
En egen yogatime spesielt tilpasset de «godt voksne», rundt 60 +. Passer for alle nivåer.


Back In The Ring

Gratis yogatimer to ganger i uken for personer som sliter – eller har slitt med – rusavhengighet.

Startet som et prosjekt som skulle hjelpe rusavhengige til et bedre liv ved hjelp av yoga og frivillig arbeid. Initiativtaker er yogainstruktør Alexander Medin, deleier av Puro Yoga i Oslo.


Yoga og Kreftomsorg
Ukentlige yogatimer i Stavanger og Sandnes for personer som har eller har hatt kreft, i regi av Kreftomsorg Rogaland. Timene er gratis for medlemmer av KOR.

Gjennom dette tilbudet vil du lære gode avspennings og mestringstekninkker både for kropp og sinn. I tillegg er det en god møteplass for mennesker som er i samme livssituasjon. Tilbudet er godt tilrettelagt for kvinner og menn i alle alderstrinn og med ulike diagnoser.

Ta kontakt med KOR for å opprette medlemskap.

FAMILIE

Gravid Yoga – Her jobbes det med et vidt spekter av øvelser og stillinger – alt sammen tilpasset den gravide kroppen som er i stadig forandring. Gravidyoga passer for alle gravide, og anbefales spesielt fra 3. måned i svangerskapet og helt frem til fødselen.


Mamma Yoga m/babymassasje –
Yogaøvelsene styrker og trener opp mors kropp etter svangerskap og fødsel. Babymassasje har vist god effekt på barnets blodsirkulasjon, fordøyelsessystem og søvnmønster, og skaper positiv kontakt mellom barn og voksen. Påmelding her.


Mamma Yoga –
Formiddagstrening for mor og barn. Det fokuseres særlig på fysiske øvelser som styrker kjernemuskulaturen i mors kropp samt opptrening av bekkenbunnsmuskulatur, avspenning og pusteøvelser. Les mer her.

Mini Yoga 1.-3. klasse, Tween Yoga 4.-7. klasse og Teen Yoga 8.-10. klasse

Yogakurs spesielt tilrettelagt for barn og unge. Mer informasjon her!

NB! Vi har timer for voksne parallelt med Mini Yoga og Tween og Teen Yoga – slik at foreldrene kan praktisere samtidig.


Familie Yoga – for hele familien
En yogatime for hele familien! Gjennom eventyrreiser og historier leker vi og lærer om yoga. Timene avsluttes med meditasjon, avspenning og nakkemassasje. Annenhver søndag i Stavanger og Sandnes.